مقدمهاصولاً هدف قانون ها و حکومت های بشری رفع نیازهای زندگی است و در باب مجازات ها و کیفرهایی که برای تخلف از قانون وضع می شود همین مطلب مورد توجه است. از این جهت گاهی عقوبت و کیفر بر حسب نیازهای مادی حاکم تغییر می پذیرد و رشوه یا وساطت و پارتی، حاکم را از اجرای کیفر منصرف می نماید و به جای عقوبت پولی می گیرد و گناه را می بخشد.
از زمانی که حکومت های بشری بین مردم رواج پیدا کرده در قسمت جرم و مخالفت با قانون نیز این روش ها به میان آمده است.
آراء و عقاید مردم جاهلیت دربارهی عقوبتهای الهی و مخالفت با قوانین آسمانی همین گونه بوده است؛ آنان گمان میکردند قوانین الهی و کیفر و جزای اعمال مانند همین نظام دنیوی است و بر همین اساس میپنداشتند در جهان دیگر نیز رشوه و پارتی بازی و قدرت به کار می آید.
و از سوی دیگر، وجود جهنم و هر نوع کیفر و عقاب در آخرت انبوهی از شبهات و سوالها در اذهان متفکران و اندیشوران، اعم از متأله و ملحد، پدید آمده است، سئوالهایی نظیر :
اگر بندهای مرتکب گناه شود و استحقاق جهنم و آتش آن را پیدا کند در آخرت، لطف و کرم وجود بیکران الهی، چگونه تحقق خواهد یافت؟
آیا بین گناهان اندک و جهنم – به شکلی که تصور می شود- تناسبی وجود دارد؟
آیا کیفرهای اخروی و وجود ددوزخ، اموری اعتباری و قراردادی است، و خداوند از مدتها قبل، دوزخ را با مأموران ویژه عذاب، برای عامیان مهیا کرده است؟
در ریشهی همهی این افکار، این پندار بی اساس است که علل و عوامل طبیعی این عالم همیشه و در هر جا به کار می آید و نظامهای این جهان که احیانا برخی از آنها ساختگی و باطل است در آن جهان نیز حاکم خواهد بود.
قرآ« کریم با زبانهای مختلف این اندیشه را سرکوب مینماید، در چنین روزی تنها کار به دست خداست و هیچ تایپ آنلاین ، تایپ فوری و ارزان...
ما را در سایت تایپ آنلاین ، تایپ فوری و ارزان دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : 7on-line-type3 بازدید : 18 تاريخ : دوشنبه 19 ارديبهشت 1401 ساعت: 12:00